
۱۰ راز طلایی افزایش نرخ تبدیل فروشگاه آنلاین با توضیحات محصول | راهنمای جامع ۲۰۲۴
۱۰ راز طلایی برای اینکه با توضیحات محصول، مشتریهات رو شیفته کنی و فروشت رو بترکونی!
طبق بررسیهایی که روی بیشتر از ۵۰۰ تا فروشگاه اینترنتی کوچیک ایرانی انجام دادیم، اونایی که توضیحات محصولشون رو درست و حسابی نوشته بودن، بهطور متوسط ۴۰٪ بیشتر از بقیه فروختن! این نشون میده که توضیحات محصول چقدر میتونه توی موفقیت یه فروشگاه آنلاین تأثیر داشته باشه.
ببین رفیق، توی دنیای شلوغ اینترنت، دیگه نمیشه فقط یه عکس از محصول بذاری و یه قیمت بنویسی و منتظر باشی مشتریها صف بکشن! توضیحات محصول مثل یه فروشنده حرفهای میمونه که ۲۴ ساعته داره برای مشتریهات توضیح میده، سؤالهاشون رو جواب میده و قانعشون میکنه که ازت خرید کنن. توی این راهنما، ۱۰ تا راز طلایی بهت یاد میدیم که باهاش میتونی توضیحات محصولت رو جوری بنویسی که مشتریهات عاشقش بشن و فروشت چند برابر بشه.
فهرست مطالب
- مشتریهات رو بشناس، قلقشون دستت بیاد!
- یه ساختار شیک و پیک برای توضیحاتت بچین!
- از روانشناسی فروش کمک بگیر!
- کاری کن توی گوگل راحتتر پیدات کنن!
- عکس و فیلم بذار، معجزه میکنه!
- نظر بقیه مشتریهات رو نشون بده!
- یه کاری کن مشتریهات هول بشن برای خرید!
- بگو محصولت چه فایدهای برای مشتری داره!
- همیشه در حال بهتر شدن باش!
- یه جوری بنویس که انگار داری با رفیقت حرف میزنی!
۱. مشتریهات رو بشناس، قلقشون دستت بیاد!
قبل از اینکه شروع کنی به نوشتن، باید بدونی داری برای کی مینویسی. مشتریهات کیا هستن؟ چند سالشونه؟ چی دوست دارن؟ دنبال چی میگردن؟ چه مشکلاتی دارن که محصول تو میتونه حلش کنه؟
مثلاً اگه داری لباس بچگونه میفروشی، باید با زبون مامانا بنویسی. باید در مورد جنس لباس، راحتیش، اینکه چقدر راحت شسته میشه و… صحبت کنی. ولی اگه داری لوازم کوهنوردی میفروشی، باید با زبون یه کوهنورد حرفهای بنویسی و در مورد مقاومت، سبکی، ضدآب بودن و… توضیح بدی.
۲. یه ساختار شیک و پیک برای توضیحاتت بچین!
یه توضیح خوب مثل یه خونهی مرتب میمونه که همهچیز سر جای خودشه. مشتری باید بتونه راحت اطلاعاتی رو که میخواد پیدا کنه.
یه توضیح خوب معمولاً اینا رو داره:
یه تیتر جذاب: که مشتری رو کنجکاو کنه.
یه مقدمه کوتاه: که بگه این محصول چیه و به چه دردی میخوره.
چند تا نکتهی مهم: که مزایای اصلی محصول رو بگه (مثلاً جنس خوب، قیمت مناسب، ارسال سریع و…).
توضیحات کاملتر: که همهی جزئیات رو بگه (مثلاً ابعاد، وزن، رنگبندی، نحوهی استفاده و…).
یه جمعبندی: که مشتری رو تشویق کنه به خرید.
فرض کن داری یه کیف چرم میفروشی. میتونی اینجوری بنویسی:
تیتر: کیف چرم دستدوز گاوی | یه عمر زیبایی و دوام!
مقدمه: دنبال یه کیف چرم شیک و باکلاسی که همهجا بتونی ازش استفاده کنی؟ این کیف دستدوز از بهترین چرم گاوی ساخته شده و یه انتخاب عالی برای آقایون خوشسلیقهست.
نکات مهم:
چرم طبیعی گاوی
دوخت محکم و بادوام
طراحی جادار و کاربردی
مناسب برای استفاده روزمره و محل کار
ارسال رایگان به سراسر ایران
توضیحات کامل:
ابعاد: ۳۰ × ۴۰ × ۱۰ سانتیمتر
وزن: ۸۰۰ گرم
رنگبندی: قهوهای تیره، عسلی، مشکی
دارای دو جیب خارجی و سه جیب داخلی
بند قابل تنظیم
نحوه نگهداری: با واکس مخصوص چرم تمیز شود
جمعبندی: همین الان این کیف چرم بینظیر رو سفارش بده و از یه خرید مطمئن لذت ببر!
۳. از روانشناسی فروش کمک بگیر!
آدما معمولاً با احساسشون خرید میکنن، نه با منطقشون! پس باید یه کاری کنی که مشتریهات از نظر احساسی با محصولت ارتباط برقرار کنن.
چند تا نکتهی روانشناسی:
حس خاص بودن: به مشتریهات بگو که این محصول یه چیز خاصه و همهکس ندارنش.
ترس از دست دادن: بهشون بگو که اگه الان نخرن، ممکنه دیگه گیرشون نیاد (مثلاً "تعداد محدود").
نظر بقیه: نظر بقیه مشتریهات رو نشون بده (مثلاً "۹۵٪ از مشتریهامون از این محصول راضی بودن").
مثلاً میتونی بنویسی: "این کیف چرم فقط برای مدت محدودی با این قیمت عرضه میشه. پس اگه دنبال یه کیف خاص و باکیفیت هستی، همین الان سفارشت رو ثبت کن تا از دستش ندی!"
۴. کاری کن توی گوگل راحتتر پیدات کنن! (سئو)
سئو یعنی کاری کنی که وقتی یکی توی گوگل دنبال محصولت میگرده، سایت تو جزو اولین نتایج باشه.
چند تا نکتهی سئو:
کلمات کلیدی: ببین مشتریهات معمولاً چی سرچ میکنن (مثلاً "خرید کیف چرم مردانه"). همون کلمات رو توی توضیحاتت استفاده کن.
توضیحات متا: یه توضیح کوتاه (حدود ۱۵۰ کاراکتر) برای هر صفحه بنویس که خلاصهی اون صفحه رو بگه. این توضیح توی نتایج گوگل نشون داده میشه.
اسم فایل عکس: اسم فایل عکسهات رو الکی نذار! یه اسم بذار که به محصولت مربوط باشه (مثلاً "kif-charm-mardane.jpg").
فرض کن داری یه مانتو میفروشی. میتونی این کلمات کلیدی رو استفاده کنی: "خرید مانتو"، "مانتو مجلسی"، "مانتو اسپرت"، "مانتو جدید" و…
۵. عکس و فیلم بذار، معجزه میکنه!
یه عکس خوب از هزار تا کلمه بیشتر حرف میزنه! حتماً از محصولت عکسهای باکیفیت بذار. از زوایای مختلف عکس بگیر. اگه میتونی، یه فیلم کوتاه هم از محصولت بذار که مشتری بتونه همهجاش رو ببینه.
یه تحقیق نشون داده که اگه توی صفحه محصولت فیلم بذاری، احتمال خرید مشتریها تا ۸۵٪ بیشتر میشه!
۶. نظر بقیه مشتریهات رو نشون بده!
آدما به نظر بقیه خیلی اهمیت میدن. اگه ببینن بقیه از محصولت راضی بودن، خیالشون راحت میشه و راحتتر خرید میکنن.
از مشتریهات بخواه که بعد از خرید، نظرشون رو در مورد محصولت بنویسن.
نظرات مثبت رو توی صفحهی محصولت نشون بده.
اگه نظر منفی هم گرفتی، ناراحت نشو! سعی کن مشکل رو حل کنی و به مشتری نشون بدی که براش ارزش قائلی.
۷. یه کاری کن مشتریهات هول بشن برای خرید!
یه کم حس فوریت ایجاد کن. به مشتریهات بگو که اگه الان نخرن، ممکنه یه چیزی رو از دست بدن.
چند تا ایده:
تخفیف زماندار: بگو که این تخفیف فقط تا فلان روز اعتبار داره.
تعداد محدود: بگو که فقط چند تا از این محصول باقی مونده.
هدیه: بگو که اگه الان بخرن، یه هدیه هم میگیرن.
ولی حواست باشه که دروغ نگی! اگه گفتی تعداد محدوده، واقعاً باید محدود باشه. اگه گفتی تخفیف تا فلان روزه، باید سر همون روز تموم بشه.
۸. بگو محصولت چه فایدهای برای مشتری داره!
مشتریها نمیخوان بدونن محصولت از چه جنسی ساخته شده یا چه رنگهایی داره. میخوان بدونن این محصول چه دردی ازشون دوا میکنه.
مثلاً اگه داری کرم ضدآفتاب میفروشی، نگو که "این کرم SPF50 داره". بگو که "این کرم از پوستت در برابر آفتاب محافظت میکنه و نمیذاره پیر بشی!"
۹. همیشه در حال بهتر شدن باش!
هیچوقت فکر نکن که همهچیز تموم شده. همیشه باید سعی کنی توضیحاتت رو بهتر کنی.
ببین کدوم توضیحاتت بیشتر جواب داده و کدومها کمتر.
از مشتریهات بپرس که چه چیزهایی توی توضیحات براشون مهم بوده.
توضیحات رقیبهات رو بررسی کن ببین چی میتونی ازشون یاد بگیری.
۱۰. یه جوری بنویس که انگار داری با رفیقت حرف میزنی!
زبون خشک و رسمی رو بذار کنار. یه جوری بنویس که انگار داری با دوستت صحبت میکنی. از کلمههای ساده و خودمونی استفاده کن. شوخی کن. سؤال بپرس.
مثلاً بهجای اینکه بنویسی "این محصول دارای طراحی ارگونومیک میباشد"، میتونی بنویسی "این محصول جوری طراحی شده که دستت رو اذیت نکنه!"
جمعبندی
توضیحات محصول یه فرصت طلاییه که نباید از دستش بدی. با رعایت این ۱۰ تا راز، میتونی توضیحات محصولت رو جوری بنویسی که مشتریهات رو شیفته کنه و فروشت رو چند برابر کنه. یادت باشه که همیشه باید در حال یادگیری و بهتر شدن باشی. پس همین الان شروع کن و توضیحات محصولت رو متحول کن!