توضیحات هوشمندتوضیحات هوشمند
راهنمای جامع افزایش فروش در باسلام: از ثبت‌نام تا بهینه‌سازی غرفه
فروش آنلاین

راهنمای جامع افزایش فروش در باسلام: از ثبت‌نام تا بهینه‌سازی غرفه

تیم توضیح‌ساز
9 min read
باسلامفروش آنلاینغرفه‌داریبازاریابی دیجیتالتجارت الکترونیکافزایش فروشبهینه‌سازی فروشگاه

راهکارهای طلایی افزایش فروش در باسلام: از راه‌اندازی غرفه تا جذب مشتری

باسلام یه بازار بزرگ و پر از فرصته! اما برای اینکه بتونی توی این بازار بدرخشی و از بقیه جلو بزنی، باید یه سری فوت‌وفن‌ها رو بلد باشی. این راهنما دقیقاً همون چیزیه که لازم داری تا غرفه‌ت رو توی باسلام بترکونی و فروشت رو به سقف برسونی!

مقدمه: چرا باسلام این‌قدر مهمه؟

باسلام فقط یه سایت خرید و فروش نیست، یه اجتماع بزرگه از تولیدکننده‌ها و فروشنده‌های خونگی و محلی. اینجا می‌تونی محصولاتت رو مستقیم به دست مشتری‌ها برسونی، باهاشون حرف بزنی، نظرشون رو بپرسی و یه عالمه مشتری وفادار پیدا کنی. اما خب، توی این بازار شلوغ، چطور می‌تونی خودت رو نشون بدی و از بقیه جلو بزنی؟ این راهنما دقیقاً برای همینه!


فهرست مطالب

  1. چطور یه غرفه‌ی توپ توی باسلام راه بندازیم؟
  2. چطور محصولاتمون رو جوری نشون بدیم که مشتری‌ها عاشقشون بشن؟
  3. چطور با مشتری‌هامون رفیق بشیم؟ (با استفاده از «گفتگو»)
  4. چطور غرفه‌مون رو توی چشم مشتری‌ها بیاریم؟ (با استفاده از «توی چشم»)
  5. چطور تنوع محصولاتمون رو بیشتر کنیم؟
  6. چطور توی شبکه‌های اجتماعی غوغا کنیم؟
  7. چطور با مشتری‌هامون یه رابطه‌ی موندگار بسازیم؟
  8. چطور از عملکرد غرفه‌مون سر در بیاریم؟
  9. چطور از روانشناسی فروش استفاده کنیم؟
  10. نتیجه‌گیری و قدم‌های بعدی

۱. چطور یه غرفه‌ی توپ توی باسلام راه بندازیم؟

1.1. اسم غرفه: اولین چیزی که مشتری می‌بینه

  • یه اسم باحال و به‌یادموندنی انتخاب کن: اسمی که به محصولاتت مربوط باشه و توی ذهن مشتری بمونه.
  • اسم‌های طولانی و سخت رو بی‌خیال شو: مشتری باید بتونه راحت اسم غرفه‌ت رو تایپ کنه و به بقیه بگه.
  • اگه می‌تونی، یه کلمه‌ی کلیدی هم توی اسمت بذار: مثلاً اگه داری زیورآلات دست‌ساز می‌فروشی، می‌تونی اسمت رو بذاری "زیورآلات دست‌ساز نگین".

1.2. عکس پروفایل: ویترین غرفه‌ت

  • یه عکس باکیفیت و جذاب بذار: عکسی که به محصولاتت مربوط باشه و چشم مشتری رو بگیره.
  • می‌تونی از لوگوی برندت استفاده کنی: اگه لوگو داری، حتماً ازش استفاده کن.
  • عکس‌های شلوغ و بی‌کیفیت ممنوع!

1.3. توضیحات غرفه: خودت رو معرفی کن

  • یه توضیح کوتاه و جذاب بنویس: بگو که کی هستی، چی می‌فروشی و چرا مشتری‌ها باید ازت خرید کنن.
  • از کلمه‌های کلیدی استفاده کن: کلمه‌هایی که مشتری‌ها برای پیدا کردن محصولاتت سرچ می‌کنن.
  • یه کم از داستان خودت بگو: اینکه چطور شد که این کار رو شروع کردی، چه چیزهایی برات مهمه و…

1.4. محصولات اولیه: یه شروع طوفانی

  • حداقل ۱۰-۱۵ تا محصول خوب بذار: محصولاتی که از کیفیتشون مطمئنی و عکس‌های خوبی ازشون داری.
  • برای هر محصول، یه توضیح کامل و دقیق بنویس: همه‌ی جزئیات رو بگو (ابعاد، وزن، جنس، رنگ‌بندی، نحوه‌ی استفاده و…).
  • قیمت‌هات رو منصفانه تعیین کن: نه خیلی بالا، نه خیلی پایین.

۲. چطور محصولاتمون رو جوری نشون بدیم که مشتری‌ها عاشقشون بشن؟

2.1. عکس‌های خفن: مهم‌ترین چیز!

  • از دوربین خوب استفاده کن: اگه دوربین حرفه‌ای نداری، با گوشی موبایلت هم می‌تونی عکس‌های خوبی بگیری.
  • نور کافی داشته باش: سعی کن توی نور طبیعی عکس بگیری. اگه نور کمه، از چراغ استفاده کن.
  • از زوایای مختلف عکس بگیر: از جلو، پشت، کنار، بالا، پایین…
  • پس‌زمینه عکس‌هات ساده باشه: یه چیزی که حواس مشتری رو پرت نکنه.
  • اگه می‌تونی، از محصولت توی حال استفاده عکس بگیر: مثلاً اگه داری لباس می‌فروشی، یه نفر رو پیدا کن که لباس رو بپوشه و ازش عکس بگیر.

2.2. فیلم‌های جذاب: معجزه می‌کنه!

  • یه فیلم کوتاه (۱۰-۱۵ ثانیه‌ای) از محصولت بگیر: این فیلم می‌تونه نحوه‌ی استفاده از محصول رو نشون بده، یا جزئیاتش رو از نزدیک نشون بده.
  • فیلم‌هات رو با یه نرم‌افزار ویرایش فیلم، خوشگل کن: می‌تونی بهش متن اضافه کنی، آهنگ بذاری، سرعتش رو کم یا زیاد کنی و…

2.3. توضیحات کامل و جون‌دار: همه‌چی رو بگو!

  • یه تیتر جذاب بنویس: که مشتری رو کنجکاو کنه توضیحات رو بخونه.
  • یه مقدمه کوتاه بنویس: که بگه این محصول چیه و به چه دردی می‌خوره.
  • مزایای محصولت رو بگو: اینکه چرا مشتری باید این محصول رو بخره.
  • همه‌ی جزئیات رو بگو: ابعاد، وزن، جنس، رنگ‌بندی، نحوه‌ی استفاده، نحوه‌ی نگهداری و…
  • اگه می‌تونی، یه داستان در مورد محصولت بگو: اینکه چطور شد که این محصول رو تولید کردی، چه کسایی ازش استفاده کردن و…
  • از کلمه‌های کلیدی استفاده کن: کلمه‌هایی که مشتری‌ها برای پیدا کردن محصولت سرچ می‌کنن.

2.4. دسته‌بندی مرتب: مشتری‌هات رو گیج نکن!

  • محصولاتت رو توی دسته‌بندی‌های درست قرار بده: مثلاً اگه داری لباس می‌فروشی، می‌تونی دسته‌بندی‌های "مانتو"، "شال"، "روسری"، "کیف" و… داشته باشی.
  • از زیردسته‌بندی هم استفاده کن: مثلاً توی دسته‌بندی "مانتو"، می‌تونی زیردسته‌بندی‌های "مانتو مجلسی"، "مانتو اسپرت"، "مانتو اداری" و… داشته باشی.

۳. چطور با مشتری‌هامون رفیق بشیم؟ (با استفاده از «گفتگو»)

3.1. «گفتگو» چیه و چرا این‌قدر مهمه؟

«گفتگو» یه ابزار چت توی باسلامه که بهت اجازه می‌ده مستقیم با مشتری‌هات حرف بزنی. می‌تونی به سؤال‌هاشون جواب بدی، راهنماییشون کنی، بهشون تخفیف بدی و…

3.2. چطور توی «گفتگو» بترکونیم؟

  • سریع جواب بده: سعی کن توی کمتر از چند دقیقه به پیام‌های مشتری‌ها جواب بدی.
  • با احترام و مهربونی حرف بزن: جوری رفتار کن که انگار داری با دوستت حرف می‌زنی.
  • اسم مشتری رو صدا بزن: این‌جوری صمیمی‌تر می‌شه.
  • از ایموجی استفاده کن: یه کم چاشنی به مکالمه‌ت اضافه می‌کنه! 😉
  • اگه می‌تونی، بهشون پیشنهادهای ویژه بده: مثلاً اگه دارن یه محصول خاص رو می‌بینن، می‌تونی بهشون بگی که اگه الان بخرن، یه تخفیف کوچیک بهشون می‌دی.
  • اگه یه موقع نتونستی سریع جواب بدی، حتماً بهشون بگو: مثلاً بگو "سلام، الان یه کم سرم شلوغه، ولی تا نیم ساعت دیگه حتماً جواب می‌دم."

۴. چطور غرفه‌مون رو توی چشم مشتری‌ها بیاریم؟ (با استفاده از «توی چشم»)

4.1. «توی چشم» چیه و چطور کار می‌کنه؟

«توی چشم» یه ابزار تبلیغاتی توی باسلامه که بهت اجازه می‌ده محصولاتت رو به مشتری‌های بیشتری نشون بدی. می‌تونی انتخاب کنی که تبلیغت به چه کسایی نشون داده بشه (مثلاً کسایی که قبلاً از غرفه‌های مشابه خرید کردن).

4.2. چطور از «توی چشم» بهترین نتیجه رو بگیریم؟

  • یه عکس جذاب برای تبلیغت انتخاب کن: عکسی که چشم مشتری رو بگیره و کنجکاوش کنه.
  • یه متن کوتاه و جذاب بنویس: که بگه چرا مشتری باید روی تبلیغت کلیک کنه.
  • مخاطب‌های تبلیغت رو درست انتخاب کن: کسایی که احتمالاً به محصولاتت علاقه دارن.
  • بودجه‌ی تبلیغت رو مشخص کن: چقدر می‌خوای برای تبلیغات هزینه کنی؟
  • عملکرد تبلیغت رو بررسی کن: ببین چقدر کلیک خورده، چقدر فروش داشته و… اگه لازم شد، تغییراتی توی تبلیغت بده.

۵. چطور تنوع محصولاتمون رو بیشتر کنیم؟

  • محصولات جدید اضافه کن: سعی کن هر چند وقت یه بار، محصولات جدید به غرفه‌ت اضافه کنی.
  • از یه محصول، چند مدل مختلف داشته باش: مثلاً اگه داری تیشرت می‌فروشی، می‌تونی تیشرت‌های رنگی، طرح‌دار، یقه‌گرد، یقه‌هفت و… داشته باشی.
  • محصولات مرتبط رو کنار هم بذار: مثلاً اگه داری کیف می‌فروشی، می‌تونی کمربند و کیف پول هم کنارش بذاری.

۶. چطور توی شبکه‌های اجتماعی غوغا کنیم؟

  • یه پیج اینستاگرام برای غرفه‌ت بساز: عکس و فیلم محصولاتت رو اونجا بذار، با مشتری‌هات حرف بزن، مسابقه برگزار کن و…
  • از هشتگ‌های مرتبط استفاده کن: هشتگ‌هایی که به محصولاتت مربوط می‌شن (مثلاً #کیف_چرم، #لباس_دست‌دوز، #محصولات_ارگانیک و…).
  • با بقیه غرفه‌دارها همکاری کن: می‌تونید همدیگه رو تبلیغ کنید، مسابقه‌ی مشترک برگزار کنید و…
  • توی گروه‌های تلگرامی مرتبط عضو شو: محصولاتت رو اونجا معرفی کن، به سؤال‌های بقیه جواب بده و…

۷. چطور با مشتری‌هامون یه رابطه‌ی موندگار بسازیم؟

  • بعد از خرید، پیگیری کن: از مشتری بپرس که از محصولت راضی بوده یا نه. اگه مشکلی داشته، سعی کن حلش کنی.
  • به مشتری‌های وفادارت تخفیف بده: این‌جوری تشویق می‌شن که دوباره ازت خرید کنن.
  • مناسبت‌های خاص رو تبریک بگو: مثلاً تولد مشتری‌هات رو تبریک بگو و بهشون یه کد تخفیف هدیه بده.
  • یه خبرنامه درست کن: ایمیل مشتری‌هات رو جمع کن و براشون خبرنامه‌های جذاب بفرست (مثلاً معرفی محصولات جدید، تخفیف‌های ویژه و…).

۸. چطور از عملکرد غرفه‌مون سر در بیاریم؟

  • گزارش‌های باسلام رو بررسی کن: باسلام یه سری گزارش بهت می‌ده که می‌تونی ببینی چقدر فروش داشتی، کدوم محصولاتت بیشتر فروش رفته، مشتری‌هات از کجا اومدن و…
  • از مشتری‌هات نظر بخواه: ازشون بپرس که چه چیزهایی رو دوست داشتن، چه چیزهایی رو دوست نداشتن، چه پیشنهادهایی دارن و…
  • به رقیب‌هات نگاه کن: ببین اونا دارن چی‌کار می‌کنن که تو نمی‌کنی.

۹. چطور از روانشناسی فروش استفاده کنیم؟

  • اصل کمیابی: به مشتری‌هات بگو که تعداد محدودی از یه محصول باقی مونده.
  • اثبات اجتماعی: نظر بقیه مشتری‌هات رو نشون بده.
  • داستان‌سرایی: در مورد محصولاتت داستان بگو.
  • دعوت به اقدام: مشتری‌هات رو تشویق کن که همین الان خرید کنن.

۱۰. نتیجه‌گیری و قدم‌های بعدی

باسلام یه فرصت عالی برای کسب‌وکارهای کوچیکه. با استفاده از این راهکارها، می‌تونی غرفه‌ت رو توی باسلام بترکونی و فروشت رو چند برابر کنی. یادت باشه که همیشه باید در حال یادگیری و بهتر شدن باشی. پس همین الان شروع کن و این راهکارها رو امتحان کن!

قدم‌های بعدی:

  1. یه بار دیگه این راهنما رو بخون و یه چک‌لیست برای خودت درست کن.
  2. برای هر کدوم از این کارها، یه برنامه‌ریزی کن.
  3. شروع کن به اجرا کردن برنامه‌ت.
  4. نتیجه‌ها رو بررسی کن و اگه لازم شد، تغییراتی توی برنامه‌ت بده.

موفق باشی! 👍

مقالات مرتبط